محصولات

تجهیزات مانع میله ای پرنده ( Bird Spike )

کاتالوگ حفاظت از پرنده 1400

شرکت مهندسی اشتاد

آدرس: تهران جاده قدیم کرج سه راه شهریار نرسیده به سعید آباد شهرک صنعتی گلگون روبروی خیابان سوم و چهارم شمالی بلوک 1044 پلاک 3 و 4

تلفن: +98(21)40664397, 7753

Cellphone: 0912-1053298

Email: info @eshtadco.com, Web:www.wshtadco.com

تاریخچه تجهیزات مانع پرنده

با وجودیکه پرندگان زیبایی خارق العاده­ و صدایی گوش نواز دارند؛ در برخی موارد فضاهای شهری را بطور خطرناکی کثیف و آلوده می­کنند. دلبستگی عموم به پرندگان سبب شده است تا خطرات مرتبط با فضولات پرندگان جدی گرفته نشود. ما هرگز باور نمی کنیم که آسیب­ها و بیماریهای برخاسته از پرندگان تفاوتی با موش­ها و سوسک­ها ندارند. عوامل مهاجم که اکثریت بیماری های عفونی را تشکیل می دهند، در پنج دسته زیر طبقه بندی می شوند: ویروسها، باکتریها، میکرب­ها(قارچ­ها)، تک یاخته­ها (protozoal) و باکتریهای درون سلولی (rickettsial.). شوربختانه پرندگان بیشترین نقش را در گسترش بیماری از محلی به محل دیگر دارند. گفتنی است که پرندگان درحین پرواز و مهاجرت خود بیش از شصت نوع بیماری عفونی را میزبانی کرده و انتشار می دهند.

اگرچه، تعامل انسان با اکثر گونه های پرنده گان کم است؛ ولی، چند گونه پرنده به خوبی با محیط شهری ما سازگاری پیدا کرده اند. کبوتر، سار، گنجشک و گاه کلاغ می­توانند در ساختمان های ما زندگی کنند و به ما نزدیک شوند. این پرنده گان در شهرهای ما خطر شیوع بیماریهای عفونی را بشدت بالا برده­ و حتی چهره محل زندگی ما را زشت می­کنند (شکل زیر).

C:\Users\SORENA\Desktop\Bird Spike\gettyimages-552733361-2048x2048.jpg

محسوس ترین روش انتقال بیماری توسط پرندگان، زمانی است که پرنده بیمار به طور مستقیم فضولات خود را در منابع غذایی یا آب انسان می ریزد. افزون بر این آلودگی مستیقم، هاگهای موجود در مدفوع خشک شده پرندگان توسط باد و کانالهای تهویه هوا می توانند بر روی مواد غذايی نشسته و بیماری­ها را شیوع دهند. از طریق این نوع انتشار، سالانه، چندین هزار مورد مسمومیت غذایی (سالمونلا) گزارش می­شود.

با تنفس هوای غبار آلودی که حاوی قارچ ها و باکتریهای غیر فعال موجود در مدفوع خشک شده پرندگان، این موجودات میکروسکوپی در محیط گرم و مرطوب شش به سرعت تکثیر خواهند کرد. این پدیده منجربه عفونتی شبیه سرماخوردگی خواهد شد که علائم شایع آن عبارتند از: سرفه، افزایش دمای بدن، تنگی نفس و خستگی عمومی بدن در مدتی حدود چهار روز. ولی گاهی همین عفونت منجر به ناتوانی های دراز مدت و حتی مرگ می­گردد. شایان ذکر است که هیچ درمان شناخته شده پزشکی برای عفونت های قارچی داخلی وجود ندارد. پس از زلزله نورت ریج ( Northridge ) و ایجاد گرد و غبار ناشی از آن، چندین هزار نفر با آنفولانزایی روبرو شدند که علائم تنفسی بهمراه داشت. نام این بیماری را مردم “دره تب (Valley Fever)” نامیدند که ناشی از تنفس هوای غبارآلودی مملو از باکتریهای هیستوپلاسموز(histoplasmosis spores) و قارچ های موجود در مدفوع پرندگان بود.

افزون بر این، پرندگان میزبانِ کنه­ها، کک ها، کرمها و انگل­های خارجی (ectoparasites) ديگر هستند. این انگل (Parasites) با خوردن خون حیوان آلوده؛ و سپس گاز گرفتن و تزریق بزاق خود در خون موجودی سالم به انتقال بیماری کمک می­کنند. بیش از چهل نوع انگل یا همراه با پرندگان، یا در لانه آنها وجود دارد. این چهل نوع انگل خود عامل انتقال چند صد ویروس و باکتری شامل: بیماری­های طاعون (plague)، التهاب مغز (encephalitis)، آبله(pox) و مننژیت هستند.

برای جلوگیری از خطر انتقال بیماریهای فوق که با حضور پرندگان در محیط زندگی ما افزایش می یابد از نقطه نظر سلامت، حضور آنها را در محیط خود مدیریت کنیم. تمیز کردن فضولات پرندگان به منظور تمیز کردن نمای خانه، بویژه اگر در دستهای ما خراشی وجود داسته باشد و از تجهیرات ایمنی مثل دستکش، عینک، ماسک و لباس ایمنی استفاده نکنیم می­تواند بسیار خطرناک باشد. برای نمونه تمیزکردن نمای ساختمان زیر برخلاف باور عموم کاری است که از نظر بهداشتی از ریسک بالایی برخور دار است.

C:\Users\SORENA\Desktop\Bird Spike\residential-gull-droppings.jpg

با درک ما از اینکه پرندگان در انتقال بسیاری از بیماری­ها نقش مهمی دارند، و اینکه نزدیکی بیش از حد آنها به محل زندگی ما (کانالهای تهویه، رخت آویز، مواد غذایی، و گلدان­های زیبای تراس) می تواند خطر آلودگی انگلی از پرنده گان (bird infestations) به ما را بشدت افزایش دهد ضرورت ایجاد تجهیزاتی بعنوان مانع پرنده، در جهان توسعه یافته از چند دهه پیش احساس شد. شرکت اشتاد برای نخستین بار در حوزه سلامت، ساخت تجهیزات مانع پرنده را در کشور آغاز نمود.

مانع میله ای پرنده

معرفی محصول

مانع میله­ای پرنده، یکی از محصولاتی است که افزون بر قیمت پایین، مقاومت به خوردگی محیطی، نصبی بسیار ساده­ای دارد. این تجهیزات با ساختاری از فولاد ضد زنگ و میله هایی با استحکام مناسب مانع نشستن پرندگان در مکانهایی می شوند که به نوعی سبب نگرانی ما خواهند شد. افزون بر این انعطاف پذیری کافی این تجهیز امکان اجرای آنرا در سطوحی با هندسه سه بعدی را خواهد داد.

در شکل­های زیر نمایی نزدیک از مانع میله ای پرنده، ساخت شرکت اشتاد دیده می شود.

تصاویری از زیبایی ظاهری مانع میله­ای پرنده

کاربردهای مانع میله ای پرنده:

چکیده­ای از کاربردهای این تجهیز بصورت زیر به نمایش گذاشته شده است:

  1. تراس ها، لبه بام­ها، دیوارها، از منظر زیبا شناسی و مهم­تر از آن، تماس مستقیم پرنده با محیط زندگی ما (شکل زیر)

  1. روی دوربین های مدار بسته، چراغهای راهنمایی، و نوشته های سه بعدی از نگاه زیباسازی و عملکرد درست این تجهیزات (توجه فرمایید که فضولات پرندگان بشدت خورند بوده و قطعات فلزی و غیر فلزی را از بین خواهد برد)
  2. باران گیر شیروانی ها به جهت اختلال در عبور آب باران توسط لانه هایی که پرندگان در این محل ها ایجاد می کنند.

  1. تجهیزات مرتبط با سیستم های تهویه مطبوع، مثل، کانال هوا، لوله، برجهای خنک کننده از نقطه نظر بهداشتی و خوردگی (شکل های زیر)

  1. گلدسته و گنبد مساجد، کلیساها، سر ستونهای ساختمانهای اداری و بناهای تاریخی

https://shop.ebco.in/media/catalog/product/cache/8/image/1800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/b/i/bird-spike-4.jpg

  1. فضای بیمارستانی به جهت پتانسیل آلودگیهای میکربی که دارند.

آماده کردن چسب(ماستیک) پلی اورتان

برای روش اجرای چسب پلی اورتان بهتر است از ماستیک های سوسیسی 600 میل و پمپ 600 میل دستی آن استفاده کرد (شکل زیر). لازم به یادآوری است که پمپ و ماستیک پلی اورتان در بیشتر ابزار فروشیها وجود دارد.

قطعات تشکیل دهنده پمپ دستی تغذیه ماستیک (خمیر) پلی اورتان در شکل زیر دیده می شود.

مراحل کار با ماستیک سوسیسی و پمپ آن:

  1. ابتدا در پوش را با چرخش در جهت خلاف عقربه های ساعت باز کنید.
  2. با فشار روی ضامن آزاد کننده محور را کاملا در وضعیت نهایی خود در داخل پوسته قرار دهید تا امکان گذاشتن ماستیک سوسیسی پلی اورتان باشد.
  3. ماستیک سوسیسی پلی اورتان را داخل پوسته قرار دهید و ضامن را از حالت آزاد رها کنید تا در وضعیت آماده به کار قرار گیرد.
  4. چند بار پدال دستی را فشار دهید تا ماستیک سوسیسی کاملا نزدیک محل درپوش قرار گیرد.
  5. انتهای ماستیک سوسیسی را در جند نقطه (اطراف بست انتهایی) سوراخ کنید.
  6. اکنون درپوش را روی لوله قرار داده و آنرا در جهت عقربه های ساعت به بندید (توجه کنید که نازل داخل در پوش قرار داشته باشد).
  7. اگر تا کنون از نازل استفاده نکرده اید، سر نازل را کمی با تیغ موکت بری یا چاقو ببرید

اکنون پمپ دستی آماده کار است.

روش جانمایی و نصب:

  • جانمایی

شکل زیر روش جانمایی مانع میله ای پرنده گان را روی دیوارها و تراس ها نشان می دهد. برای نمونه روی دیوارهایی که بیش از 12 سانتیمتر و کمتر از 22 سانتیمتر عرض دارند، لازم است از دو عدد مانع میله ای استفاده شود. قانون کلی این است که فاصله هر مانع با دیوار و با مانع بعدی نباید بیش از 70 میلیمتر باشد.

  • نصب

روش قدم به قدم نصب مانع میله ای پرنده گان به شرح زیر خواهد بود:

  1. ابتدا میله ها را از داخل کیت مخصوص خود در آورده و در سوراخهای مربوطه ( روی ورق استنلس استیل) جا بزنید. کنترل کنید که فاصله دو سر میله ها در حدود 65 تا 70 میلیمتر باشد. توجه کنید که طول مانع پرنده یک متر و تعداد میله­های فنری در هر متر حداکثر40 عدد است (در نوع سه ریفه 40 عدد و در نوع دو ردیفه 20 عدد). هر 5 عدد ورق یک متری بهمراه بهمراه میله های فنری آن توسط بست کمربندی ارسال خواهد شد.
  2. اگر در سطح محل نصب مانع پرنده تخریب شده است آنرا در صورت لزوم تعمیر نمایید. محل نصب را با شوینده تمیز و سپس با آب شسته و مطمئن شوید که این محل قبل از نصب کاملاً خشک شده باشد.
  3. تمام سطوح باز، گوشه ها، شکاف­ها مورد توجه پرندگان هستند. بنابراین، گاهی لازم است بر خلاف معمول مانع پرنده را بصورت، عمودی، مورب، و قوس دار بکار برد. خوشبختانه، به کمک سیم چین یا یک قیچی ورق بر دستی، می­توان مانع میله­ای پرنده را در جهت عرضی هم قوس داد. توجه فرمایید که امکان نصب با چسب (روی کاشی، سنگ، فولاد، و تا حدودی سطوح سیمانی)، بست آویز (کانالهای آب باران به فواصل 15 سانتی)، میخ یا پیچ های خودرو (سطوح چوبی به فواصل 20 سانتی )، پرچ (سطح ورقهای نازک به فواصل 20 سانتی)، و پیچ (سطوح بتونی و فولادی به فواصل 20 سانتی) وجود دارد.
  4. محل نصب را طبق شکل زیر علامت گذاری کرده و موقعیت نصب نوارهای مانع پرنده را مشخص کنید. اطمینان پیدا کنید که چیدمان شما در محل نصب امکان نشستن و ایجاد آشیانه را به پرنده گان نمی دهد.

5- محل نصب را طبق شکل زیر با چسب بمالید. پشت نوار مانع پرنده را نیز با چسب مخصوص (طبق شکل) بمالید. توجه کنید که دمای محیط بین 0~48C باشد. مانع پرنده در در جای خود تثبیت کرده و محکم نگهدارید تا چسب از سوراخهای نوار بیرون بزند و بعنوان پرچ عمل کند.

6- برای اتصال مطمئن تر می توان در فواصل 200 میلیمتری از میخ نمره 3 ( روی مکانهای چوبی، مثل شکل زیر)یا پیچ سر مته نمره 3 استفاده کرد. توصیه می شود در صورت نصب مانع پرنده روی هند ریل، لوله و کابلها از بست­های فلزی استفاده شود.

7- مانع پرنده را می توان داخل کانال آب باران نیز نصب کرد. در این حالت نیازی به چسب مخصوص نبوده و تنها از کلیپ های ویژه استفاده خواهد شد.

کلیپ استیل را روی لبه بالایی کانال (gutter) محکم کرده و پایین کلیپ را از سوراخ نوار مانع پرنده عبور دهید. این کار را به فواصل 150 میلیمتری از هم تکرار کنید.

بسیاری از کانالهای آب باران در فواصل معینی از سال نیاز به تمیز کردن دارند. خوشبختانه به کمک کلیپ های طراحی شده، دمونتاژ و نصب دوباره مانع پرنده در داخل این کانالها بسیار ساده است.

ویژگی­های فنی

نوع رخت مانع پرنده: میله ای تمام استیل

بدنه: از فولاد ضد زنگ

نام مدل: سلامت

وزن:250 gr/ m

ابعاد نوار پایه: 1000×30 mm

ابعاد میله ها: 250×1 mm

فواصل سوراخها: 40 mm

قطر سوراخهای بزرگ: 4.5 mm

انعطاف پذیری: بسیار بالا

چسب: Elastomeric Adhesive – UV Resistant

سطح کار: glass, plastic, composite, tile, cement, rubber, leather, wood and vinyl

گارانتی در بهره برداری درست: 5 سال

تجهیزات مانع میله ای پرنده ( Bird Spike )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *